Οι ανάπηροι/ες και χρόνια ασθενείς βρεθήκαμε κυριολεκτικά στο περιθώριο από τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας. Έγιναν ελάχιστες υποδείξεις για καθοδήγηση και υποστήριξη, παρόλο που πολλοί από εμάς αποτελούμε μέρος της ομάδας υψηλού κινδύνου.
Στη χώρα μας, τα μέτρα που πάρθηκαν καθορίστηκαν βάσει της “κανονικότητας”. Τα ανάπηρα άτομα στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της πανδημίας οδηγήθηκαν σε μεγαλύτερες διακρίσεις.
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο της ΕΣΑμεΑ οι ανάπηροι μαθητές ή/και μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες υπολογίζονται περί τις 90.000.
Οι κυβερνητικές ανακοινώσεις αναφορικά με το άνοιγμα των σχολείων φανερώνουν την έλλειψη σοβαρού και ολοκληρωμένου σχεδιασμού ο οποίος να συμπεριλαμβάνει όλα τα παιδιά.
Αντιθέτως μετά τις ανακοινώσεις της Υπουργού κ. Κεραμέως αποδεικνύεται ότι ο σχεδιασμός υπό το πρίσμα της υγειονομικής κρίσης οδηγεί σε απαράδεκτο αποκλεισμό των ανάπηρων μαθητών.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση για τα ανάπηρα παιδιά προϋποθέτει προσβάσιμο υλικό και προσβάσιμες μορφές διδασκαλίας.
Οι πληροφορίες για την COVID-19 απαιτείται να διατίθενται σε μορφή easy to read για ανθρώπους με νοητική ή άλλη βλάβη.
Απαιτείται λήψη μέριμνας για όλα τα παιδιά που ανήκουν με βιολογικούς όρους στις ευπαθείς ομάδες
Σημειώνεται ότι ένας πολύ μεγάλος αριθμός ανάπηρων παιδιών και παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες βρίσκεται στα σχολεία γενικής εκπαίδευσης, δίχως να λαμβάνονται υπ όψιν οι εξατομικευμένες ανάγκες τους, ώστε να μην αποκλειστούν από την εκπαιδευτική διαδικασία.
Το τμήμα Αναπηρικής Πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία προτείνει τα κοινωνικά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας όσον αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία:
1. Κωφοί μαθητές/τριες:
1.1. Μετακίνηση: Έγκαιρη ανάθεση των δρομολογίων (ταξί, λεωφορεία) με τον μέγιστο αριθμό επιβατών- μαθητών σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ
1.2. Μάσκες: διάφανο υλικό που θα επιτρέπει να είναι ορατό το πρόσωπο, κατασκευασμένες από υλικό ασφαλές προς αποφυγή τραυματισμών
1.3. Αίθουσες: θα πρέπει να είναι καλά φωτιζόμενες και αεριζόμενες. Τα θρανία πρέπει να τοποθετούνται σε ημικύκλιο με την απόσταση από την έδρα και μεταξύ τους αυτή που ορίζει ο ΕΟΔΥ. Κάθε αίθουσα να διαθέτει οπτική σήμανση (κουδούνι), βίντεο προβολέα και προσωπικό υπολογιστή. Να στελεχωθεί έγκαιρα κάθε εκπαιδευτική μονάδα με επαρκές εκπαιδευτικό, επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό
1.4. Δημιουργία εξατομικευμένου εκπαιδευτικού υλικού (γενικό και προσαρμοσμένο) σύμφωνο με τις απαιτήσεις των μαθητών: Πλατφόρμα που να μπορεί να εξυπηρετεί βιντεοκλήσεις.
1.5. Περαιτέρω ενίσχυση των κωφών μαθητών που έχουν και άλλες συνοδές βλάβες
2. Τυφλοί μαθητές/τριες
2.1. Μετακίνηση: Έγκαιρη ανάθεση των δρομολογίων (ταξί, λεωφορεία) με τον μέγιστο αριθμό επιβατών- μαθητών σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ
2.2. Εξατομικευμένη εκπαίδευση του τυφλού μαθητή προκειμένου να μπορεί να ανταποκριθεί με ασφάλεια στα μέτρα προφύλαξης, για παράδειγμα να αναγνωρίζει τον χώρο προς αποφυγή του συγχρωτισμού, καθώς και την εξοικείωση και ασφαλή χρήση των ατομικών μέσων προστασίας
(π.χ. πρέπει να είναι σαφές το σημείο που βρίσκεται το αντισηπτικό, κατά συνέπεια απαιτείται εξατομικευμένη εκπαίδευση)
2.3. Διάθεση σε προσβάσιμη μορφή όλου του έντυπου και ηλεκτρονικού ενημερωτικού υλικού (μεγαλογράμματη γραφή και Braille)
2.4. Διάθεση κατάλληλου εξοπλισμού π.χ. για εκτυπώσεις Braille στο σπίτι
2.5. Τηλεκπαίδευση: υπήρξε προβληματική η υλοποίηση, για παράδειγμα το υλικό για τα παιδιά με προβλήματα όρασης δεν ήταν σε κατάλληλη μορφή, ενώ σχετική εγκύκλιος με οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς για προσβάσιμο υλικό δεν εφαρμόστηκε στην πράξη
3. Μαθητές/τριες: αυτιστικοί, με νοητική καθυστέρηση, σύνδρομο Down, κ.α.
3.1. Τα επιβεβλημένα μέτρα προστασίας ενδέχεται να αποτελέσουν στρεσογόνο παράγοντα με κοινωνικές και γνωσιακές επιπτώσεις. Με μέριμνα και εξειδικευμένη ενημέρωση οφείλουμε να ενισχύσουμε τη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία του συγκεκριμένου μαθητικού πληθυσμού.
4. Μαθητές/τριες με κινητικές βλάβες:
4.1. Εφαρμογή της ανεμπόδιστης πρόσβασης και αυτονομίας των μαθητών/τριων στις σχολικές μονάδες (γενικής και ειδικής εκπαίδευσης).
4.2. Η κοινωνική απόσταση είναι αδύνατη για τα παιδιά που εξαρτώνται από συνοδούς ή εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης
4.3. Απαιτείται συχνότερος έλεγχος με δωρεάν τεστ για τους παραπάνω
4.4. Οι δια ζώσης θεραπείες (π.χ. εργοθεραπείες) που λάμβαναν χώρα στις δημόσιες δομές θα πρέπει να προβλεφθεί ότι θα παρέχονται δωρεάν ως κατ’οίκον θεραπείες
5. Γενικές παρατηρήσεις:
5.1. Έγκαιρη τοποθέτηση όλων των αναπληρωτών σε όλες τις βαθμίδες
5.2. Αποστολή στους γονείς και κηδεμόνες όλου του εκπαιδευτικού υλικού
5.3. Ενισχυτική διδασκαλία για όλους τους μαθητές που το έχουν ανάγκη
5.4. Αύξηση των δαπανών για τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με αναπηρία (ΚΔΑΠμεΑ) ώστε να μην αποκλείεται κανένα ανάπηρο παιδί/ενήλικας από τις καθημερινές δραστηριότητες
6. Ανάπηροι εκπαιδευτικοί:
6.1. Επαναφορά των κοινωνικών κριτηρίων στις τοποθετήσεις των ανάπηρων εκπαιδευτικών, με ειδική μέριμνα για όσους ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες από την COVID-19
6.2. Εξαίρεση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών από την απαγόρευση αποσπάσεων.
Τέλος προτείνεται η δημιουργία και εγκατάσταση μιας διαδικασίας τακτικών δειγματοληπτικών ελέγχων σε όλες τις δομές της γενικής και ειδικής εκπαίδευσης με δωρεάν τεστ για εκπαιδευτικούς και ενδεχομένως μαθητές που ανήκουν στις λεγόμενες ευπαθείς ομάδες.
Η πολυπληθής κοινωνική ομάδα των αναπήρων επιζητά ορατότητα και ισότιμη κοινωνική προστασία.