MindfulnessforTeachers: aHands-onApproach
Στο πλαίσιο του Προγράμματος ERASMUS+ δύο εκπαιδευτικοί του Γυμνασίου Μεσοβουνίων με Λυκειακές Τάξεις, η διευθύντρια κα Ουρανία Τσούτση και η αναπληρώτρια εκπαιδευτικός κα Αδαμαντία Καμινάρη, πήραν μέρος σε σεμινάριο με θέμα: ‘MindfulnessforTeachers: a Hands-onApproach’ που διοργανώθηκε από τον εκπαιδευτικό οργανισμό: Europass Teacher Academy στο Βερολίνο από τις 22 μέχρι τις 27 Απριλίου.
Τι είναι η ενσυνειδητότητα (mindfulness);
Σαν ενσυνειδητότητα (mindfulness) περιγράφεται η δυνατότητά μας να είμαστε πλήρως παρόντες στη στιγμή, με συνείδηση του πού βρισκόμαστε και τι κάνουμε χωρίς πίεση. Δεν είναι κάτι επίκτητο, αλλά μια βασική ικανότητα του ανθρώπινου μυαλού, που απλά χρειάζεται εξάσκηση και ενθάρρυνση.
Πώς να εντάξουμε το mindfulness στην καθημερινότητα;
Δεν χρειάζεσαι πολύ χρόνο ή συγκεκριμένο εξοπλισμό για να εξασκηθεί κάποιοςστο mindfulness. Το μόνο που χρειάζεται είναι καλή διάθεση και συγκέντρωση του μυαλού, έτσι ώστε να εστιάσει στην παρούσα στιγμή και να αφεθεί στις αισθήσεις με συνειδητότητα και προσοχή. Αυτό μπορεί να συμβεί κάθε στιγμή της ημέρας και σχεδόν σε κάθε δραστηριότητα. Σκοπός είναι το άτομο να εκπαιδευτεί στο να δίνειπροσοχή στο παρόν και να νιώθεισυνειδητά το τι συμβαίνει μέσα του και γύρω του: από τους ήχους που ακούει κανείς, τη θερμοκρασία και την αίσθηση του αέρα, το τι βλέπει, τι κάνει, πώς νιώθει το σώμα του.
Το mindfulness στην εκπαίδευση
- Βελτίωση της συγκέντρωσης: Μέσω των πρακτικών mindfulness, οι μαθητές/τριες εκπαιδεύονται να εστιάζουν στο παρόν, βελτιώνοντας την ικανότητά τους να συγκεντρώνονται και να κατανοούν. Αυτό οδηγεί σε βελτίωση της μαθησιακής διαδικασίας, καθώς οι μαθητές/τριες είναι πιο αποτελεσματικοί στην επεξεργασία των πληροφοριών.
- Καταπολέμηση του άγχους: Επιπλέον, οι τεχνικές mindfulness βοηθούν εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριεςστην καταπολέμηση του άγχους, το οποίο μπορεί να προκύψει κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς μαθαίνουν τεχνικές αναπνοής και χαλάρωσης που τους επιτρέπουν να αντιμετωπίζουν το άγχος με πιο θετικό τρόπο, δημιουργώντας ένα πιο ευχάριστο και αποδοτικό περιβάλλον μάθησης.
- Βελτίωση της απόδοσης: Τέλος, οι τεχνικές mindfulness συμβάλλουν στη βελτίωση της απόδοσης των μαθητών/τριών, καθώς ενισχύουν την αυτοεπίγνωσή και τη διαχείριση των συναισθημάτων τους. Μέσω αυτής της πρακτικής, οι μαθητές/τριες αναπτύσσουν δεξιότητες που τους βοηθούν να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις προκλήσεις και να επιτυγχάνουν τους στόχους τους στο σχολείο και πέρα από αυτό.
Συνολικά, η ενσωμάτωση της πρακτικής mindfulness στην εκπαίδευση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημιουργία ενός θετικού και υγιούς περιβάλλοντος μάθησης.
ΟυρανίαΤσούτση, ΑδαμαντίαΚαμινάρη, Middle Mountain College News, 14-5-2024