Ήταν 1η του Σεπτέμβρη του 2019 όταν η παράταξη του κ. Μιχαλάτου, η «Δημοτική Συμπολιτεία», ανέλαβε τα καθήκοντά της στη διαχείριση του νέου Δήμου Αργοστολίου μετά την εκλογική της επικράτηση στις Δημοτικές Εκλογές του Μαΐου-Ιουνίου του 2019. Σκεφτήκαμε ότι θα ήταν χρήσιμο για τους πολίτες – αλλά και για τη Δημοτική Αρχή – ν’ ανατρέξουμε σ’ αυτόν τον πρώτο χρόνο των πεπραγμένων της Δημοτική Αρχής Μιχαλάτου, να δούμε τα δείγματα γραφής που μέχρι σήμερα αφήνει και να τα συγκρίνουμε μ’ αυτά που προεκλογικά υποσχέθηκε στους δημότες.
Για τις ανάγκες σύνταξης του παρόντος κειμένου, ανατρέξαμε στο πρόγραμμα της παράταξης Μιχαλάτου που τελικά πήρε το «πράσινο φως» απ’ τους δημότες για να υλοποιηθεί. Στο τμήμα της Δημοτικής Ενότητας Αργοστολίου και στο κεφάλαιο Χωροταξία-Πολεοδομία, συναντούμε τέσσερις ενδιαφέρουσες προτάσεις απ’ τις οποίες δεν έχει υλοποιηθεί καμία.
Θα μπορούσε κάποιος να παρατηρήσει ότι πρόκειται για έργα που δεν μπορούν να γίνουν μέσα σ’ ένα μόλις έτος και μάλιστα εν καιρώ πανδημίας! Ωστόσο, αφενός δεν έχει διαφανεί κάποια σχετική πρωτοβουλία προς την κατεύθυνση των εν λόγω προτάσεων(θα μπορούσε να είχε διαφανεί το μελετητικό κομμάτι για παράδειγμα), κι αφετέρου η πρόταση για την άμεση εκπόνηση της πράξης εφαρμογής του ρυμοτομικού της Λάσσης, μετ’ απ’ όλ’ αυτό το δικαστικό και γραφειοκρατικό Γολγοθά που έχει ανέβει, θα μπορούσε να υλοποιηθεί πάραυτα. Το μόνο συστατικό που πλέον λείπει, είναι η πολιτική βούληση.
Στην κρίσιμη ενότητα για την καθημερινότητα του πολίτη Έργα Υποδομής-Οδικοί Άξονες-Κυκλοφοριακό, απ’ τις 10 προτάσεις που συναντούμε έχει υλοποιηθεί εν μέρει μόλις η μία απ’ αυτές-αυτή που αφορά σε ασφαλτοστρώσεις. Στο μεταξύ, σύμφωνα με αιτιάσεις της παράταξης Παρίση, οι ασφαλτοστρώσεις που έγιναν οφείλονται σε δρομολογημένες ενέργειες της δικής τους διοίκησης… Σε κάθε περίπτωση είναι καλοδεχούμενες καθώς τα οχήματα μέσα στ’ Αργοστόλι «υποφέρουν», οι οδηγοί κινδυνεύουν και είναι ανάγκη να επεκταθούν και σ’ άλλους δρόμους της πόλης.
Όσο αφορά το κυκλοφοριακό πρόβλημα, οι δυσμενείς επιπτώσεις της πανδημίας και η απογοητευτική τουριστική περίοδος που διανύουμε, αποτέλεσαν το «αμιγές καλού» της παροιμίας καθώς «έσωσαν» για φέτος την πόλη μας απ’ τα αλλεπάλληλα εμφράγματα των προηγουμένων ετών…
Δείτε στην παρακάτω εικόνα τις υπόλοιπες εννέα προτάσεις που εκκρεμούν :
Στις ενότητες Περιβάλλον-Ύδρευση-Αποχέτευση & Απορρίματα συναντούμε 12 προτάσεις απ’ τις οποίες δεν έχουμε δει τίποτα αλλά ούτε διαφαίνεται κάτι στον ορίζοντα. Κι εδώ ισχύει ό,τι με παραπάνω : Ναι μεν η πανδημία έβαλε φρένο στα πάντα, αλλά αφενός υπάρχουν προτάσεις που θα μπορούσαν να γίνουν, κι αφετέρου η πανδημία εξωράισε προβλήματα όπως αυτό του βιολογικού του Αργοστολίου που λόγω της έλλειψης τουριστών δε ζήσαμε ξανά τα τραγικά καλοκαίρια της δυσωδίας σ’ όλη την πόλη…
Μια βασική εξέλιξη ήταν αυτή της δημιουργίας του ΦΟΔΣΑ όπου ναι μεν ανέτρεψε ίσως πολλούς σχεδιασμούς του προγράμματος της παράταξης Μιχαλάτου, αλλά επί της ουσίας η Δημοτική, πλέον, Αρχή Μιχαλάτου πρωταγωνίστησε με αρνητικό ρόλο σ’ αυτήν τη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης της ΝΔ, και, μετά τις αρχικές εναντιώσεις του Δημάρχου, στο τέλος τον είδαμε να καταλαμβάνει τη θέση του γραμματέα του νέου φορέα… Το να διαφωνείς μ’ ένα φορέα και στη συνέχεια να τον στελεχώνεις είναι σχήμα οξύμωρο, δε νομίζετε;
Στην ενότητα Αναπλάσεις έχει υλοποιηθεί εν μέρει μόλις η μία απ’ τις πέντε προτάσεις. Όσο αφορά την υποσχόμενη «μελέτη πρασίνου που θα σέβεται την τοπική χλωρίδα και τη φυσιογνωμία του νησιού», αντί αυτού είδαμε πρόσφατα να φυτεύονται εκ νέου κοκοφοίνικες παρά το μεγάλο δημόσιο διάλογο που είχε αναπτυχθεί επί Παρίση εναντίον τους, παρά τις επιπτώσεις απ’ το κόκκινο σκαθάρι και, εν τέλει, παρά τις ίδιες τους τις εξαγγελίες…
Στην πολύπαθη Εκπαίδευση, δεν υλοποιήθηκε καμία απ’ τις έξι προτάσεις που κατατέθηκαν στους πολίτες. Τραγική ειρωνεία αποτελεί δε η 6η πρόταση στην οποία αναφέρεται η στήριξη του Ιονίου Πανεπιστημίου που τελικά στην πράξη έγινε αποκλεισμός του ΙΠ απ’ τις Επιτροπές του Δήμου με κορύφωση την ακατανόητη δήλωση του κ. Μιχαλάτου : «Γι’ αυτό δεν μπήκε το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, γιατί μέχρι τώρα, δεν έχει δείξει, και πριν, σαν ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, ότι θέλει να μετέχει στα δρώμενα τα τοπικά, και να βοηθάει τον δήμο με συμβουλές σε άλλες επιτροπές που υπάρχουν.»…
Στην ενότητα Πολιτισμός & Αθλητισμός δεν υλοποιήθηκε καμία από τις εννέα προτάσεις.
Στην ενότητα Καθημερινότητα του πολίτη-Υπηρεσίες του Δήμου υλοποιήθηκε μόνο η μία απ’ τις πέντε προτάσεις, αυτή σχετικά με το δωρεάν wi-fi σε κοινόχρηστους χώρους της πόλης η οποία είναι απόρροια του ευρωπαϊκού προγράμματος WiFi4EU(θα μιλήσουμε σχετικά σε άλλη μας παρέμβαση για τις παράμετρους αυτής της ενέργειας).
Στην ενότητα Πρωτογενής Παραγωγή-Τουρισμός δεν υλοποιήθηκε καμία απ’ τις επτά προτάσεις ενώ η υποσχόμενη αναβάθμιση του πλατύ γιαλού πήγε στις καλένδες… Αντί αυτής έγινε απευθείας ανάθεση για τις υπηρεσίες της πλαζ σε υποψήφια τοπική σύμβουλο της Δημοτικής Συμπολιτείας που είχε εκλεγεί στα Ομαλά και που τελικά παραιτήθηκε για να μη γίνει παράβαση του νόμου…
Τέλος, στην ενότητα Κοινωνική Πολιτική δεν έχει υλοποιηθεί καμία απ’ τις 6 προτάσεις με κορυφαία αυτή της επαναλειτουργίας του καφενείου της Καμπάνας. Σε αυτήν την περίπτωση δεν μπορούμε να δεχθούμε καμία δικαιολογία.
Για να μην κουράσουμε, παρόμοια εικόνα παρουσιάζεται και στις ΔΕ Λειβαθούς, Ελειού-Πρόνων και Ομαλών. Εμφατικά έργα όπως ο βιολογικός της Λειβαθούς, το κτίριο του Θαλασσόμυλου, η επισκευή-αναβάθμιση του βιολογικού του Αργοστολίου, το καφενείο της Καμπάνας, η ανέγερση των αναγκαίων σχολικών υποδομών και η εξαφάνιση της σχολικής παραγκούπολης, η κυκλοφοριακή μελέτη για την πόλη και για τα σχολεία στο Φαραώ, τα ανεκμετάλλευτα δημόσια κτίρια που έχουν γίνει υγειονομικές βόμβες και μία σειρά ακόμη πολλών ζητημάτων είναι στον αέρα… Ωστόσο, η Δημοτική Αρχή Μιχαλάτου έχει ακόμη τρία χρόνια στη διάθεσή της για να κερδίσει το χαμένο έδαφος απ’ την πανδημία, αλλά κι απ’ την ανυπαρξία μελετών ή όποιου άλλου στοιχειώδους σχεδιασμού της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής που δεν της προσφέρθηκε.
Στο κλείσιμο θέλουμε να κάνουμε ειδική αναφορά στο «πλεονέκτημα του νέου» που αυτοβούλως και άμεσα απώλεσε η Δημοτική Αρχή, καθώς και στην απλή αναλογική.
Όταν κάποια νέα διοίκηση αναλαμβάνει καθήκοντα, έχει το πλεονέκτημα ότι είναι νέα και άρα της δίνεται πίστωση χρόνου μέχρι να δείξει τα πρώτα δείγματα γραφής και να κριθεί απ’ αυτά. Στην περίπτωση της Δημ. Αρχής Μιχαλάτου, όπου είχαμε για 1η φορά την εφαρμογή του νέου εκλογικού νόμου της απλής αναλογικής, το πλεονέκτημα αυτό απωλέσθηκε απ’ τον τρόπο που συγκροτήθηκε η πλειοψηφία της συμπολίτευσης.
Ο Δήμαρχος ενδεχομένως να φοβήθηκε το μετεκλογικό τοπίο και αντί να τολμήσει ν’ ανοίξει ένα μεγάλο δημόσιο διάλογο με τις εκλεγμένες παρατάξεις και να προτείνει σημεία συμφωνίας για προγραμματικές συνεργασίες, επέλεξε την επί προσωπικού προσέγγιση ορισμένων δημοτικών συμβούλων τους οποίους τοποθέτησε σε θέσεις ευθύνης κι αυτοί έκτοτε ψηφίζουν τις προτάσεις του.
Ο κ. Μιχαλάτος είχε την ιστορική ευκαιρία που του έδινε η απλή αναλογική, να εισάγει ένα εντελώς νέο μοντέλο αυτοδιοίκησης με ανοικτές και ειλικρινείς συνεργασίες στη βάση προγραμματικών συμφωνιών που θα γινόντουσαν εντός της δημόσιας σφαίρας και υπέρ των πολιτών. Δυστυχώς, αντί να αξιοποιηθεί η απλή αναλογική τελικά ευτελίστηκε στα μάτια των πολιτών με αποτέλεσμα να έχουμε μία σειρά ανώνυμων και επώνυμων δημοσιευμάτων που μιλούν για συναλλαγές και αδιαφανείς πρακτικές…
Επιπροσθέτως, αν και ο κ. Δήμαρχος παρουσιάζεται ως υπέρμαχος της απλής αναλογικής, στην πράξη δεν υπάρχει καμία πρωτοβουλία εκ μέρους αυτού ή του Δημοτικού Συμβουλίου για τη διάσωση-υποστήριξή της απ’ την ειλημμένη απόφαση της κυβέρνησης της ΝΔ να την καταργήσει.
Εν κατακλείδι, για αλήθεια μπορεί να μιλάει αυτός που δεν ξεχνάει. Γιατί αληθινό είναι αυτό που δεν περνά στη λήθη. Θα είμαστε εδώ λοιπόν, για να θυμίζουμε τα γεγονότα προκειμένου οι πολίτες να κρίνουν και οι πολιτικοί να βελτιώνουν. Διότι ο νέος Δήμος του Αργοστολίου είπε «φτάνει πια με τη Δημοτική Αρχή Παρίση, θέλουμε κάτι άλλο», και τώρα αυτό το «άλλο» πρέπει να γίνει πράξη…
Γιάννης Βαρούχας