Ν.Ε ΣΥΡΙΖΑ: Η αλήθεια για την πρώτη κατοικία και τα ψέματα ΝΔ και ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ
Οι αποτρόπαιες εικόνες βίαιης έξωσης της συνταξιούχου δημοσιογράφου Ιωάννας Κολοβού για οφειλές μόλις 15.000 ευρώ σε πιστωτικές κάρτες αναδεικνύουν το μέγεθος της αναλγησίας της κυβέρνησης Μητσοτάκη στο τρόπο που διαχειρίζεται τα κόκκινα δάνεια και το καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας αλλά ταυτόχρονα βγάζει στην επιφάνεια και το κόμπλεξ που νοιώθουν απέναντι στον ΣΥΡΙΖΑ τόσο η ΝΔ όσο και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.
Αυτοί που είναι υπεύθυνοι από κοινού για την χρεοκοπία της χώρας και την υποταγή της σε ΔΝΤ, τρόικες, εποπτείες και μνημόνια, κουνάνε σήμερα το δάχτυλο και στοχοποιούν εκ νέου τον ΣΥΡΙΖΑ. Η πραγματικότητα όμως είναι -και την γνωρίζουν πολύ καλά- ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε νομοθετικό πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, το οποίομάλιστα παρέτεινε η κυβέρνηση της ΝΔ.
Για να τους φρεσκάρουμε λοιπόν την μνήμη, το 2015 -2019 παρά τις τρομερές πιέσεις και τους εκβιασμούς που δεχόμασταν, δεν έγινε ούτε ένας πλειστηριασμός πρώτης κατοικίας.
Το 2015 που αναλάβαμε την Κυβέρνηση υπήρχε ο νόμος Κατσέλη που προστάτευε επιτυχημένα την πρώτη κατοικία των μισθωτών και συνταξιούχων από χρέη προς τράπεζες και ιδιώτες. Ακολούθησε ο νόμος Σταθάκη, της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, που επίσης προστάτευε την πρώτη κατοικία και επιπλέον επέκτεινε την προστασία της στους ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες από χρέη προς τράπεζες, ιδιώτες, αλλά και προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Δέσμευση για κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας δεν υπήρξε ποτέ και πουθενά.
Το 2019 έληξε η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων στον νόμο Κατσέλη, όπως τροποποιήθηκε από τον νόμο Σταθάκη, αλλά δεν έληξε η προστασία της πρώτης κατοικίας.. Τον Μάρτιο του 2019 νομοθετήσαμε τον νόμο 4605, στο πλαίσιο του οποίου καθιερώθηκε η διαδικασία ρύθμισης χρεών με πιστωτικά ιδρύματα για την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Στο πλαίσιο αυτό προστέθηκαν πέραν των φυσικών προσώπων και όσοι ασκούσαν εμπορική και επιχειρηματική δραστηριότητα και είχαν λάβει δάνειο με υποθήκη της πρώτης κατοικίας, με την προϋπόθεση η αξία του ακινήτου να μην υπερβαίνει τα 175.000 ευρώ, αν στις οφειλές της περιλαμβάνονται επιχειρηματικά δάνεια, και τα 250.000 ευρώ σε κάθε άλλη περίπτωση. Επιπρόσθετα προβλεπόταν κρατική επιδότηση της δόσης της νέας ρύθμισης (σε δανειολήπτες με συγκεκριμένα εισοδηματικά – κοινωνικά κριτήρια).
Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ διατήρησε, παρά τις αντίθετες απαιτήσεις, εν ενεργεία τις διαδικασίες του νόμου ΚΑΤΣΕΛΗ – ΣΤΑΘΑΚΗ. Θέσπισε ένα μεταβατικό μηχανισμό, σύμφωνα με τον οποίο και με την οικονομική συμμετοχή του Δημοσίου οι Τράπεζες ήταν ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ να ρυθμίσουν τα δάνεια επί ακινήτων πρώτης κατοικίας.
Το νόμο αυτό μάλιστα, τον παράτεινε η Κυβέρνηση της ΝΔ, μέχρι τον νέο πτωχευτικό νόμο 4738/2020 (27/10/2020), ο οποίος κατάργησε κάθε προστασία πρώτης κατοικίας. Θυμίζουμε ότι ο νέος πτωχευτικός νόμος της ΝΔ αποκρούστηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ ΜΕ ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΟΜΦΗΣ που καταθέσαμε στον υπουργό Οικονομικών.
Τον Ιούλιο του 2020 καταθέσαμε τροπολογία του ν. 4605/2019 με διεύρυνση των κριτηρίων για την υπαγωγή μεγαλύτερου αριθμού δανειοληπτών καθώς και παράταση ισχύος του νόμου.
Το Σεπτέμβριο του 2020 καταθέσαμε τροπολογία για αναστολή πλειστηριασμών οφειλετών, που ως υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης έχουν ακίνητο που χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία, και οι δύο αυτές τροπολογίες απορρίφθηκαν από την Κυβέρνηση της ΝΔ.
Τον Ιούλιο του 2021 καταθέσαμε τροπολογία για αναστολή πλειστηριασμών που αφορούν ακίνητο που χρησιμεύει ως κύρια κατοικία του οφειλέτη, εφόσον η αντικειμενική αξία αυτού δεν υπερβαίνει τις διακόσιες ογδόντα χιλιάδες (280.000) ευρώ.
Όλες οι τροπολογίες απορρίφθηκαν από την κυβέρνηση της ΝΔ.
Σήμερα λοιπόν, που βρισκόμαστε εκτός μνημονίων, που οι Τράπεζες έχουν «εξυγιάνει τους ισολογισμούς τους;» και άρα δεν ισχύουν επιχειρήματα περί στήριξης της κεφαλαιακής τους επάρκειας, τίποτα δεν εμποδίζει ένα νέο κανονιστικό πλαίσιο που θα προστατεύει την πρώτη κατοικία και θα δίνει δυνατότητες βιώσιμων ρυθμίσεων και με δικαστικές εγγυήσεις.
Για αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προτείνει:
Συνολικό και συνεκτικό πλαίσιο ρύθμισης του ιδιωτικού χρέους, που βασίζεται στους εξής άξονες:
-Ρύθμιση του χρέους προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία που δημιουργήθηκε από την έναρξη της πανδημίας και μετά σε 120 δόσεις με πρόβλεψη για κούρεμα και μέρους της βασικής οφειλής.
-Μόνιμο ολιστικό πλαίσιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους με λειτουργία αυτοματοποιημένης πλατφόρμας, η οποία θα ρυθμίζει το σύνολο του χρέους του πολίτη και θα παράγει ρυθμίσεις δεσμευτικές για τους πιστωτές, και για τις τράπεζες και για τα funds.
-Δυνατότητα προσφυγής στο δικαστήριο από τον οφειλέτη σε περίπτωση που δεν τον καλύπτει η πρόταση ρύθμισης από την πλατφόρμα.
-Πλήρης προστασία της πρώτης κατοικίας για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.
Όσον αφορά τα ξένα funds για τα οποία επίσης ψεύδονται ΝΔ και ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, για τις μεταβιβάσεις δανείων ο νόμος του 4354/2015 προέβλεπε υποχρεωτική πρόταση ρύθμισης από τον πιστωτή προς τον πολίτη πριν από οποιαδήποτε πράξη εκτέλεσης, ώστε να διακανονίσει τις οφειλές του βάσει γραπτής πρότασης κατάλληλης ρύθμισης με συγκεκριμένους όρους αποπληρωμής σύμφωνα και με τις διατάξεις του Κώδικα Δεοντολογίας (ν. 4224/2013), ενώ επίσης προέβλεπε πλήρη φορολόγηση όλων των πράξεων των funds.
Γι’ αυτόν τον λόγο επί ΣΥΡΙΖΑ μειώθηκαν τα κόκκινα δάνεια συνολικά και ίσχυαν σχήματα 120 δόσεων που ανακούφιζαν τους πολίτες.
Αυτές όμως είναι αλήθειες που δεν βολεύουν ούτε την κυβέρνηση ούτε και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ γιατί αποδεικνύει περίτρανα ότι ο ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε και προστάτεψε την πρώτη κατοικία παρ’ όλες τις μνημονιακές δεσμεύσεις.
Δεσμεύσεις που ήταν υπερβολικά αυστηρές όπως παραδέχτηκε η καγκελάριος Μέρκελ χρόνια αργότερα και που η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ είχαν φροντίσει με τις πολιτικές τους να σφίξουν ως θηλιά γύρω από τον λαιμό μας.
Αργοστόλι 24 Νοεμβρίου 2022
ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ ΙΘΑΚΗΣ