Έκδοση Αδειών Χειριστών Μηχανημάτων Έργου ειδικότητας 2
(εργασίες ανύψωσης και μεταφορά φορτίων ή προσώπων).
Πρόβλημα για την Περιφέρεια ή Ευκαιρία για Βελτίωση;
Στο Περιφερειακό Συμβούλιο που πραγματοποιήθηκε στις 27/01/2024 η ΑΝΑΣΑ κατέθεσε επερώτηση για το πολύ σοβαρό πρόβλημα που απασχολούσε τα τελευταία τουλάχιστον 2 χρόνια πλήθος επιχειρήσεων και εργαζομένων της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων αναφορικά με την μη πραγματοποίηση εξετάσεων για απόκτηση άδειας τεχνικών επαγγελμάτων.
Η αντιμετώπιση του προβλήματος από την νυν περιφερειακή αρχή ήταν άμεση και έτσι πραγματοποιήθηκε ο πρώτος κύκλος εξετάσεων. Βέβαια δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε το αρνητικό της διαδικασίας διότι δεν είναι δυνατόν υποψήφιοι χειριστές μηχανημάτων έργου Ομάδας Α΄ (ισχύς μηχανήματος άνω των 120KW) να εξετάζονται στο θεωρητικό μέρος στην Κέρκυρα και στο πρακτικό μέρος στην Πάτρα ή στην Αθήνα με ό,τι αυτό συνεπάγεται (επιπλέον κόστος μεταφοράς, χρόνος απασχόλησης, κ.α.) επειδή δε διαθέτει η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων στο μητρώο τα κατάλληλα μηχανήματα.
Επίσης, πρέπει να υπάρχει κατά τη γνώμη μας ένας καλύτερος προγραμματισμός των εξετάσεων και ενημέρωση από τις κατά τόπου αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειακών Ενοτήτων με δελτία τύπου που θα αναφέρουν συγκεκριμένες ημερομηνίες διότι πρόκειται για εργαζομένους που θα χρειαστεί να ταξιδέψουν από μακριά όταν μιλάμε για τη Ζάκυνθο και την Κεφαλονιά και μία καλύτερη πληροφόρηση σχετικά με το χρόνο ισχύος των δικαιολογητικών που προσκομίζουν στις υπηρεσίες οι υποψήφιοι (παράβολα κ.α.)
Ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα όμως παραμένει η απόκτηση άδειας χρήσης για τις εξής κατηγορίες:
2.7 Ανυψωτικά περονοφόρα μηχανήματα (τύπου ΚΛΑΡΚ, κ.λπ.) και λοιπών τύπων παντός συστήματος και λειτουργίας (πλην των ηλεκτροκίνητων) & 2.8 Ηλεκτροκίνητα περονοφόρα ανυψωτικά μηχανήματα (τύπου ΚΛΑΡΚ, κ.λπ.) παντός τύπου.
Πρόκειται για ειδικότητες που αφορούν εκατοντάδες εργαζομένους και πάρα πολλές επιχειρήσεις της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και όχι μόνο λόγω πληθώρας χρήσης τέτοιων μηχανημάτων (π.χ. επιχειρήσεις οικοδομικών υλικών, μεταφορικές επιχειρήσεις, εμπορικές επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών, ελαιοτριβεία κ.α.). Η διαδικασία απόκτησης μιας τέτοιας άδειας έτσι όπως γίνεται μέχρι και σήμερα είναι ομολογουμένως ιδιαίτερα επίπονη και συγκεκριμένα ακολουθεί τα εξής στάδια:
- Δήλωση του εργαζομένου ως βοηθός χειριστή μηχανήματος έργου.
- Συμπλήρωση συγκεκριμένης προϋπηρεσίας με αυτή την ειδικότητα (από 6 μήνες έως 2 χρόνια).
- Υπογραφή από τον επιβλέποντα χειριστή μηχανήματος έργου για το παραπάνω διάστημα (ο κάθε χειριστής έχει δικαίωμα να επιβλέψει ταυτόχρονα μόνο 2 βοηθούς σύμφωνα με το Π.Δ. 113/2012).
Θέτουμε το θέμα εκτιμώντας ότι μεγάλος αριθμός τέτοιων μηχανημάτων έργου χρησιμοποιείται σήμερα από μη αδειούχους χειριστές σε πλήθος επιχειρήσεων με την ΄΄ανοχή΄΄ των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών.
Η κυβέρνηση διαπιστώνοντας προφανώς το μέγεθος του προβλήματος ενέταξε στο νόμο 4982/15-10-2022 το άρθρο 74 στο οποίο αναφέρει ότι δεν απαιτείται η προηγούμενη λήψη άδειας ή αναγγελίας και η σχετική επαγγελματική δραστηριότητα ασκείται ελεύθερα για χρήση ανυψωτικού μηχανήματος με συνολική ισχύ κινητήρων άνω των δέκα (10) KW και μέγιστη ανυψωτική ικανότητα έως 2.500Kg υπό την προϋπόθεση ότι οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν υποβληθεί σε πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης.
Για χρήση ανυψωτικού μηχανήματος με συνολική ισχύ κινητήρων άνω των δέκα (10) KW και μέγιστη ανυψωτική ικανότητα από 2.500kg έως 4.000kg απαιτείται είτε πιστοποίηση τεχνικής επάρκειας είτε λήψη άδειας σύμφωνα με το Π.Δ. 113/2012. Να σημειωθεί ότι τα ανυψωτικά περονοφόρα (κλαρκ) που υπάρχουν στην αγορά είναι ως επί το πλείστον ανυψωτικής ικανότητας από 2.500Kg έως 4.000Kg. Ο παραπάνω νόμος καθορίζει και τον τρόπο με τον οποίο θα εξασφαλίζεται η τεχνική επάρκεια από διαπιστευμένους φορείς πιστοποίησης σύμφωνα με το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 17024.
Στις 12-06-2024 εκδόθηκε η Υπ. Αριθμόν Υ.Α. 46557 από τον Υφυπουργό Ανάπτυξης «Έγκριση Ειδικού Προγράμματος επαγγελματικής κατάρτισης για την άσκηση της δραστηριότητας του χειρισμού ανυψωτικών περονοφόρων μηχανημάτων που κατατάσσονται στην ειδικότητα 2 (εργασίες ανύψωσης και μεταφοράς φορτίων ή προσώπων) ομάδας Β και μέγιστης ανυψωτικής ικανότητας 2.500Kg», ενώ αναμένεται η έκδοση της Υπουργικής Απόφασης αναφορικά με την πιστοποίηση της τεχνικής επάρκειας των χειριστών στα ανυψωτικά μηχανήματα ομάδας Β και μέγιστης ανυψωτικής ικανότητας από 2.500Kg έως 4.000Kg.
ΕΠΕΡΩΤΑΤΑΙ ο Περιφερειάρχης:
- Συμφωνείτε ως προς το μέγεθος του προβλήματος νομιμοποίησης της τεχνικής αυτής εργασίας που αφορά σε εργαζόμενους, σε επιχειρήσεις και εν τέλει στην οικονομία των νησιών μας;
- Συμφωνείτε στην εφαρμογή του άρθρου 74 του Νόμου 4982;
- Πως κρίνετε την διατύπωση πρότασης στο Υπουργείο Ανάπτυξης για την διεξαγωγή των εξετάσεων από την Περιφέρεια μετά την επιτυχή παρακολούθηση από τους υποψήφιους χειριστές εξειδικευμένων προγραμμάτων θεωρητικής και πρακτικής κατάρτισης μέσω των διαπιστευμένων σχημάτων πιστοποίησης όπως ορίζεται στον παραπάνω νόμο;
οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της ΑΝΑΣΑ:
Θεόδωρος Γαλιατσάτος
Αλέξανδρος Μιχαλάς
Διονύσιος Γιακουμέλος
ΣΥΝΗΜΜΕΝΑ:
- Π.Δ. 113_2012_Χειριστές ΜΕ_NG
- Ν. 4982.2022 (ΦΕΚ 195ΑτΑ) Χειρισμός ΜΕ_Κατ2_NG
- ΥΑ 46557_12_6_2024_Ειδικό πρόγραμμα κατάρτισης για χειριστές περονοφόρων