Στην Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας της Δημοτικής Αρχής, που διεξήχθη στις 29/8/2024 στο Επιμελητήριο, o δημοτικός σύμβουλος της παράταξής μας, Διονύσης Τρωϊάνος, κατέθεσε επερώτηση με θέμα: “Ασφάλεια πλοίων, σκαφών και χρηστών στα λιμάνια και στους τουριστικούς λιμένες αναψυχής, του Δήμου Αργοστολίου”
«Σε ότι αφορά την πυρασφάλεια για τα εμπορικά λιμάνια ισχύει ο Νόμος 3622/2007, “Ενίσχυση της ασφάλειας πλοίων, λιμενικών εγκαταστάσεων και λιμένων και άλλες διατάξεις” ενώ για τα Τουριστικά λιμάνια σκαφών αναψυχής η πυρασφάλεια καθορίζεται από την Πυροσβεστική Διάταξη υπ’ αρ.10/2002 (ΦΕΚ 844/Β/8-7-2002).
Υπάρχει λοιπόν ένα σαφές νομοθετικό πλαίσιο το οποίο θέτει τα μέσα πυροπροστασίας στα λιμάνια μας. Τα μέτρα είναι προληπτικά και κατασταλτικά. Στα κατασταλτικά περιλαμβάνονται φορητοί και τροχήλατοι πυροσβεστήρες και βεβαίως μόνιμο υδροδοτικό πυροσβεστικό δίκτυο.»
ΤΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΛΙΜΑΝΙΑ ΣΚΑΦΩΝ ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ
«Ο Πόρος περιλαμβάνει εμπορικό λιμάνι, αλιευτικό καταφύγιο, και τουριστικό λιμάνι σκαφών αναψυχής. Σε κανένα από αυτά δεν υπάρχει πρόβλεψη για πυρασφάλεια, εκτός από μια παροχή με ταχυσύνδεσμο τύπου STORZ χωρίς μάνικα.
Στην Αγία Πελαγία, χαρακτηρισμένο λιμάνι σκαφών αναψυχής, υπάρχουν κρουνοί συνδεδεμένοι στο δίκτυο, δεν υπάρχουν μάνικες στις θέσεις τους, ενώ όλοι οι πυροσβεστήρες είναι συγκεντρωμένοι στο κτίριο του λιμανιού.
Στο λιμάνι Αργοστολίου, το τμήμα από το λιμεναρχείο μέχρι το τέλος της παλιάς αγοράς χρησιμοποιείται ως τουριστικό λιμάνι σκαφών αναψυχής. Στο μόνο τμήμα που υπάρχει τέτοια πρόβλεψη, είναι από το λιμεναρχείο μέχρι περίπου το ξενοδοχείο “Tourist”. Και εκεί είδαμε ότι ούτε η αντλία λειτούργησε όταν χρειάστηκε, ούτε οι μάνικες ήταν στη θέση τους, αλλά ούτε και οι πυροσβεστήρες.»
Οι ερωτήσεις που απεύθυνε ο Δ. Τρωϊάνος στον Δήμαρχο και Πρόεδρο του λιμενικού ταμείου ήταν οι εξής:
- «Σύμφωνα με τον Νόμο. 3622/2007 πρέπει να εκπονηθούν σχέδια ασφάλειας για όλα τα εμπορικά λιμάνια. Υπάρχει προγραμματισμός για κάτι τέτοιο;.
- Σε ότι αφορά το λιμάνι της Αγίας Πελαγίας, το οποίο έχει παραχωρηθεί σε ιδιώτη: Ποιος επιβλέπει την σύμβαση που έχει υπογράψει ο ιδιώτης και γιατί δεν του επιβάλλεται να τηρεί τα μέτρα ασφάλειας που ορίζει η μελέτη του λιμανιού.
- Όσον αφορά το λιμάνι του Αργοστολίου, το έργο του γουλόστρωτου, τόσο στο παλιό τμήμα (Λιμεναρχείο – Alpha Bank) όσο και στο νέο (προκυμαία πίσω από την αγορά), είναι τόσο πρόσφατο που δεν έχει καν παραληφθεί. Όμως χρησιμοποιείται σαν τουριστικός λιμένας αναψυχής εδώ και δεκαετίες. Γιατί λοιπόν οι μελέτες που εκπονήθηκαν δεν περιλάμβαναν πρόβλεψη για πυρόσβεση;
- Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για την ασφάλεια στα τουριστικά λιμάνια Αργοστολίου και Πόρου; Είστε διατεθειμένος αφού προφανώς δεν προβλέφθηκε δίκτυο για πυρόσβεση να συμπληρώσετε την πυρασφάλεια με φορητά και τροχήλατα μέσα όπως αυτά που αναφέρονται στην ανωτέρω πυροσβεστική διάταξη;
- Τέλος, θα καταστεί υπόλογος ο διαχειριστής και υπεύθυνος του λιμανιού Αργοστολίου για την μη σωστή λειτουργία της πυρόσβεσης με αποτέλεσμα το κάψιμο ενός day cruiser πριν από περίπου δύο εβδομάδες»;
Οι απαντήσεις έδωσε ο Δήμαρχος ήταν οι εξής :
- Δεν μπορούν να γίνουν μελέτες σε λιμάνια στα οποία δεν υπάρχει εγκεκριμένο master plan.
- Το λιμάνι της Αγίας Πελαγίας έχει ανατεθεί σε ιδιώτη και εάν αυτός δεν τηρεί τα μέτρα ασφάλειας, να του γίνει καταγγελία στην πυροσβεστική.
- Το λιμάνι του Αργοστολίου δεν είναι χαρακτηρισμένο ως τουριστικό λιμάνι σκαφών αναψυχής και άρα δεν υπάρχει υποχρέωση να κάνει μελέτη ή να εφαρμόσει μέτρα πυρασφάλειας.
- Για μελλοντικό σχεδιασμό ούτε λόγος αλλά ούτε πρόθεση να εγκατασταθούν φορητά και τροχήλατα μέσα στις αποβάθρες.
- Για το διαχειριστή του λιμανιού Αργοστολίου αποφάνθηκε ότι δεν του έχει ανατεθεί το έργο της πυρόσβεσης μέσα από την σύμβασή του άρα δεν έχει καμία ευθύνη.
Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε ο Δ. Τρωϊάνος, το υπάρχον υδροδοτικό δίκτυο στην προβλήτα του Αργοστολίου δεν έχει εγκριθεί ούτε έχει κατηγοριοποιηθεί από την αρμόδια υπηρεσία. Ο δήμαρχος πιστεύει ότι το δίκτυο είναι αποκλειστικά για χρήση από την Πυροσβεστική, όμως το σωστό θα ήταν να είναι για μεικτή χρήση. Επιπλέον, είναι απαραίτητο να υπάρχει οργανωμένη και εκπαιδευμένη ομάδα πυροπροστασίας για την ορθή διαχείρισή του.
Στο λιμάνι της Αγίας Πελαγίας, ο κύριος Μιχαλάτος θεωρεί ότι ο δήμος και το Λιμενικό Ταμείο δεν έχουν καμία ευθύνη, παρά το γεγονός ότι έχουν υπογράψει τη σύμβαση με τον ιδιώτη διαχειριστή, ο οποίος έχει συγκεκριμένες υποχρεώσεις, συμπεριλαμβανομένης της διασφάλισης της ασφάλειας του τουριστικού λιμένα. Ωστόσο, στο σημείο αυτό δεν υπάρχει ούτε εγκεκριμένη μελέτη ούτε το απαιτούμενο πιστοποιητικό πυρασφάλειας. Επιπλέον, όπως προαναφέρθηκε, τα μέτρα πυρασφάλειας είναι ανεπαρκή.
Συμπερασματικά, ο κύριος Μιχαλάτος, τόσο ως δήμαρχος όσο και ως πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, αποποιείται κάθε ευθύνη, αφήνοντας τη μοίρα των χρηστών και των σκαφών στα λιμάνια του δήμου στην τύχη τους.