Τετάρτη 14 Μαΐου 2025
20.2 C
Argostoli

kefaloniastatus@gmail.com

Εφημερεύοντα Φαρμακεία

spot_img

ΜΕΝΟΥ / ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Η Ψυχολογία είναι Πολιτική, ανάθεμα την Τρέλα μας

Γράφει η Σοφία Αράβου - Παπαδάτου

Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν την άποψη των αρθρογράφων τους και όχι κατά ανάγκη του kefaloniastatus.gr

Εικόνα άρθρου. «Νονός ΙΙΙ», Ντάιαν Κίτον και Αλ Πατσίνο

Για άλλη μια φορά θα χρησιμοποιήσω την Αγγλοσαξονική και Κεντρο-Ευρωπαϊκή σύνδεση και ερμηνεία των  κοινωνιοψυχολογικών φαινομένων,  μέσω του κινηματογράφου. Σήμερα οι αναφορές γίνονται στη σειρά του Netflix «Καλειδοσκόπιο» 2022 οκτώ επεισοδίων, στην ταινία «All the money in the world» 2017. Η απαγωγή του εγγονού του Πωλ Γκετί και «Νονός ΙΙΙ»1990 επανέκδοση–νέα επεξεργασία, 2022.

Και στα τρία έργα βλέπεις ότι η Ψυχολογία έπρεπε να είναι για τους ανθρώπους χρυσό δεκανίκι ζωής. Ιδιαίτερα στην παγκοσμιοποιημένη και ασύνορη κοινωνία μας, που έχει χαθεί κάθε Μέτρο και σε κάθε λειτουργία.

Αντί τα ανθρώπινα πάθη να γίνονται οχήματα ατομικής ανέλιξης και εξέλιξης, αντί να γίνονται μέσα κοινωνικής ευρυθμίας  και απόδοσης ωφέλιμου έργου, αντίθετα βλέπουμε να οδηγούν σε καταστροφή και αυτοκαταστροφή.

Η Ψυχολογία έπρεπε να υπάρχει παντού, σαν κύριο μέτρο Πρόληψης και Ευζωίας. Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, στους γονείς, στους εργασιακούς χώρους, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ιδιαίτερα, σαν διεπιστημονικό εργαλείο αυτογνωσίας και σχέσεων, σαν μέσο κοινωνικής και συλλογικής λειτουργίας συνειδητοποιημένων πολιτών.

Να τα δούμε με άλλα λόγια, στις ταινίες μας, τώρα!

Στη σειρά «Καλειδοσκόπιο» βλέπουμε τις διακρίσεις και τις ανισότητες να γίνονται  πυρακτωμένα συνδαύλια  παραβατικότητας και  εκδικητικής μανίας. Έξι-επτά άνθρωποι συναντιούνται γύρω από μια μεγάλη ληστεία 7 δις δολαρίων «όχι για τα λεφτά» όπως ομολογούν όλοι τελικά, αλλά ο καθένας για τις προσωπικές και διαφορετικές αποδείξεις  ελέγχου της ζωής του.

Εικόνα. Σειρά Netflix  «Καλειδοσκόπιο» οι θυμωμένοι από διακρίσεις και ανισότητες, συντελεστές της ληστείας 7 δις δολαρίων.

Η μουσουλμάνα αστυνομικός στην Ν. Υόρκη, που την εξαναγκάζουν να κυνηγάει ομόθρησκους της μετά την επίθεση στους δίδυμους πύργους, πέφτει στα ναρκωτικά. Μετά την αποθεραπεία αγωνίζεται με λάθη υπερβολών να αποδείξει την επανένταξη και την αξία της. «Θεραπευμένος είσαι όταν παύεις να θεωρείς τους άλλους ως αιτία όλων των κακών που σου συμβαίνουν», αποκομίζει από την ομαδική ψυχοθεραπεία.

Η Αργεντινή δικηγόρος, ως παιδί χωρίς γονείς σε ξένη χώρα, μετανάστης στην Αμερική, ο μαύρος κλέφτης με πλήθος διακρίσεις και βία εναντίον του, ο παθιασμένος και λάγνος «φουσκωτός», η επιστήμονας χημικός με πατέρα-θεό- ως επιρροή, το «βαποράκι» και λάτρης της ζωής κοντά στη φύση, μια σπείρα παραβατικών, που θέλουν να πάρουν τη ζωή τους πίσω, αλλά με λάθος και εν τέλει άχρηστο τρόπο. Η παραμελημένη κόρη του μαύρου κλέφτη – εγκέφαλου της ληστείας- στην πορεία μιας δύσκολης αυτογνωσίας, καταφέρνει την Ευτυχία με «θάρρος, σθένος και δύναμη», το  τρίπτυχο φιλοσοφίας που φιλτράρει και κρατάει από τον πατέρα της.

Εικόνα. Ταινία «All the money in the world». Ο απαχθείς εγγονός Πωλ Γκετί και η δύναμη της Μάνας που σώζει.

«Στην απαγωγή του εγγονού Πωλ Γκετί»η ανθρώπινη απληστία σε όλο της το μεγαλείο. Η δύναμη μέσω του πλουτισμού, οδηγεί σε απάνθρωπη συμπεριφορά απέναντι στο ίδιο του το αίμα. Δεν πληρώνει άμεσα τα λύτρα στους απαγωγείς εάν δεν καταφέρει να έχει φοροαπαλλαγή για τα εισοδήματά του! Παράλληλα, συσσώρευση αγαθών, ανεκτίμητων έργων τέχνης αμύθητης αξίας. Η Τέχνη χάνει το ρόλο της και γίνεται Πάθος. Η αίσθηση της μοναδικότητας ότι του ανήκουν πράγματα που κανείς άλλος δεν μπορεί να αποκτήσει, πυροδοτεί την εκμετάλλευση από τα σαΐνια της πιάτσας. Αντικείμενα τέχνης που μετά θάνατον γεμίζουν το ομώνυμο μουσείο Πωλ Γκετί, ως απόδειξη μεγαλομανίας εν ζωή και μετά θάνατον, πολύτιμη συλλογή για όλους.

Στην επανέκδοση «Νονός ΙΙΙ», η αποθέωση της μαφιόζικης βεντέτας με παράλληλη εξουσία του χρήματος. Ψυχολογία από τον προγεννητικό έλεγχο που μας χρειάζεται!

Εδώ δεν θα σταθώ στα μαφιόζικα τερτίπια και τη συμμετοχή της Καθολικής Εκκλησίας, είναι γνωστά σε όλους! Ούτε θα πω πολλά για το «ξέπλυμα» και την οικογενειακή ηρεμία και εντιμότητα,  που αναζητά πλέον ο Μάϊκ Κορλεόνε μετά από χρόνια! Το τίμημα που πληρώνει… πιο  βαρύ δε γίνεται!

Θα σταθώ όμως στην πλαισίωση της ταινίας, σαν κάδρο Τέχνης, Αισθητικής, Διατροφής, Περιβάλλοντος, Καλλιτεχνίας και Χειροτεχνίας!

Ό,τι χάσαμε δηλαδή, ό,τι ζηλεύαμε στο made in Italy, στο made in Greece στόχευση των «Ελλήνων –Ιταλών» σπουδαγμένων στην Ιταλία και όχι μόνο! Ό,τι χαρίσαμε στην παγκοσμιοποίηση και την ευημερία των αριθμών, με άλλα λόγια στον μπεζαχτά των λίγων και την εκμετάλλευση των πολλών!

Εικόνα. Η κόρη του Μάϊκ Κορλεόνε με χρυσό ντραπέ μετάξι. Το τίμημα και ο χαμένος Έρωτας.

Ξέχασα το αίμα που χυνόταν, γιατί τα μάτια γέμισαν από τη Μεσογειακή Διατροφή και τη θύμηση για το Slow Food κίνημα. Από τα καλούδια της ελιάς, του λαδιού, του κρασιού, των λαχανικών και των φρούτων. Έμοιαζαν αγνά χωρίς συντηρητικά γιατί φτιαγμένα στον τόπο τους. Δε χρειαζόταν να ταξιδέψουν με νταλίκα, ούτε να μεταλλαχθούν για να αντέξουν, ούτε καν να συσκευαστούν με μακρόχρονη λήξη. Όλα αυτά δηλαδή, που σκοτώνουν την Κεντρική Ευρώπη από καρκίνο στο έντερο και κρατούν νηστική την Αφρική.

Ο Πολιτισμός στο Κάδρο, με τη συντήρηση οικισμών, πανέμορφων κτιρίων και Έργων Τέχνης.

Και τέλος η Μόδα. Βελούδα και ταφτάδες στη σειρά, μετάξια χρυσά, ντραπέ πάνω στο σώμα, πανάκριβα, πανέμορφα και στιγμιαία ξεχνάς πως είναι αιματοβαμμένα! Κοσμήματα περίτεχνα. Αξέχαστο τσαμπί με πέρλες η καρφίτσα, πάνω στο βελούδινο μπούστο της πανέμορφης Ντάϊαν Κίτον (εικόνα άρθρου).

Ας σταματήσω εδώ, πριν η συγκίνηση για τη χαμένη αισθητική, τη χαμένη από χέρι μας, ζωή, πριν γίνει ποταμός για να με πνίξει. Γιατί οργή, όχι ποτέ, δεν θα το καταφέρουν!

Είναι Πολιτική η Ψυχολογία… ανάθεμα την Τρέλα μας!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ