Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
19 C
Argostoli

kefaloniastatus@gmail.com

Εφημερεύοντα Φαρμακεία

spot_img

ΜΕΝΟΥ / ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Ο Ηλίας Τουμασάτος φώτισε την “άλλη πλευρά” και έδωσε ευκρίνεια στην εικόνα της (video)

Στην 11η διάλεξη-διαδικτυακή συζήτηση της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, μας καλωσόρισε την περασμένη Δευτέρα η Δρ Ιστορίας, Ζαφειράτου Θεοδώρα, δίνοντας ευθύς αμέσως το λόγο στον κεντρικό ομιλητή, το γνωστό και αγαπητό σε όλους μας, Ηλία Τουμασάτο.

Ο ομιλητής, με τη σεμνότητα και τις ουσιαστικές τοποθετήσεις που τον διακρίνουν, προσπάθησε να παρουσιάσει την “άλλη πλευρά” της Επανάστασης, αυτή των Οθωμανών που συνήθως η εικόνα της είναι γενική και αόριστη, για να καταλάβουμε λίγο καλύτερα ποιοι ήταν αυτοί οι “κακοί Τούρκοι” που τα βιβλία μας τους προσδιορίζουν με βάση τις δικές μας περιπέτειες.

Ο Ηλίας Τουμασάτος παρέθεσε το προφίλ της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τις δομές εξουσίας που περιελάμβανε. Σε καμία περίπτωση δεν ήταν ένας δομημένος κρατικός μηχανισμός, σημείωσε ο συγγραφέας και εκπαιδευτικός, αλλά ένα πλήθος ανταγωνιζόμενων συμφερόντων με στόχο να τεθούν υπό την εύνοια του απόλυτου κυρίαρχου, του Σουλατάνου. Για μηδενική ανοχή και ανελευθερία εκ μέρους του απολυταρχικού κράτους των Τούρκων, έκανε λόγο ο ομιλητής, θεωρώντας πως συχνά διατυπώνεται εσφαλμένα η αντίθετη άποψη. Σε αυτήν την αναφορά υπήρξε αντίδραση από τον Πέτρο Πετράτο ο οποίος θεωρεί και τεκμηριώνει την ανεκτικότητα των Τούρκων, σε σχέση με άλλα αυταρχικά καθεστώτα στην Ευρώπη, αναγνωρίζοντας παράλληλα πως αυτό γινόταν για το δικό τους συμφέρον. Δείτε στο βίντεο που ακολουθεί τη σχετική συζήτηση που έγινε.

Η περιήγηση που είχαμε τη χαρά να παρακολουθήσουμε με “ξεναγό” το διαβασμένο και φίλο της έρευνας συμπολίτη μας, Ηλία Τουμασάτο, ήταν άκρως ενδιαφέρουσα και αξίζει να την παρακολουθήσετε στο σύνολό της. Για να πραγματοποιηθεί η εν λόγω παρουσίαση, ο ομιλητής διείσδυσε στα τουρκικά μέσα ενημέρωσης και δεν περιορίστηκε μόνο στην ήδη πλούσια βιβλιογραφία που κατέχει. Κατάφερε να δώσει μία καλή εικόνα του πολιτεύματος, των πρακτικών, της κοινωνίας και του τρόπου ζωής των Οθωμανών με αντικειμενικότητα και με νηφαλιότητα.

Ο Πέτρος Πετράτος στην τοποθέτησή του ανέφερε ότι τον τελευταίο καιρό έχουν εκδοθεί αρκετά συγγράματα που δίνουν φως στο τι γινόταν στην “άλλη πλευρά” με αποτέλεσμα να μαθαίνουμε περισσότερα γι’ αυτήν την οπτική την οποία αγνοούσαμε. Μπορούμε να δούμε πλέον περισσότερα για το πως έβλεπαν οι Τούρκοι την Επανάσταση, οι οποίοι τελικά μας αντιμετώπιζαν ως αντάρτες και την Επανάστασή μας ως μία ανταρσία.

Στην παρέμβασή μας κάναμε λόγο για τη θρησκευτική διάσταση και το ρόλο της στη σχέση μεταξύ των λαών μας. Απ’ την εποχή που οι Τούρκοι παρουσιάστηκαν στη “γειτονιά μας”, ο δυτικός κόσμος αντέδρασε με τις γνωστές σε όλους μας σταυροφορίες που εξελίχτηκαν σε πλιατσικολόγημα και τελικά σε συγκρούσεις μεταξύ των ευρωπαίων. Λόγω αυτών αναγκάστηκαν να ξεχάσουν τους Αγίους Τόπους και να υποχρεωθούν στην στρατιωτική επικράτηση των Οθωμανών και την τελική εγκατάστασή τους στην ΝΑ Ευρώπη το 1453 με την κατάλυση της Κωνσταντίνου πόλης.

Ο θρησκευτικός φανατισμός που αξιοποιείται διαχρονικά απ’ τους κυβερνώντες για να πολώνουν τους λαούς και να εξυπηρετούν τα οικονομικά κ.α. συμφέροντα, αποτελεί ένα διαχρονικό εμπόδιο ως προς το να κατασταθεί μία ειλικρινή σχέση γειτονίασης και ιστορικής αποκατάστασης μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων. Οι Τούρκοι μας έβλεπαν ανέκαθεν με τον πλέον υποτιμητικό τρόπο ενώ μας άφηναν ορισμένες ελευθερίες προκειμένου να διεκπεραιώνουμε τις εργασίες που αυτοί δεν επιθυμούσαν να αναλάβουν.

Σήμερα, τα οικονομικά οφέλη του τουρισμού έχουν αμβλύνει τις αντιθέσεις μας στις περιοχές που υπάρχουν οικονομικές συναλλαγές. Τι γνώμη όμως έχει ο μέσος Τούρκος πολίτης της Άγκυρας για τον Έλληνα, και τι γνώμη έχει ο μέσος Έλληνας πολίτης για τον Τούρκο και ειδικά οι νησιώτες μας που βλέπουν τα παράλια της Μικράς Ασίας και δέχονται τις παρενοχλήσεις των τουρκικών σκαφών στα ψαροκάικά τους;

Τολμάμε να γράψουμε ότι έχουμε μία καλή αίσθηση για το πως μας αντιμετωπίζει και πως είναι η “άλλη πλευρά”, δεδομένου ότι μας διαμόρφωσε σε πολύ μεγάλο βαθμό τα 400 χρόνια που κατείχε τον ελληνικό χώρο υπό τα σκήπτρα του Σουλτάνου. Το “ρουσφέτι”, μην ξεχνάμε, είναι τουρκική λέξη! Δυστυχώς ή ευτυχώς, η ελληνική νοοτροπία θυμίζει περισσότερο την τουρκική παρά την ευρωπαϊκή. Οι λαοί μας θα είναι “καταδικασμένοι” στην αντιπαλότητα εφόσον η Τουρκία συνεχίζει να προσπαθεί να παίζει το ρόλο περιφερειακής υπερδύναμης, και εφόσον οι θρησκευτικές και εθνικιστικές επιταγές υπερισχύουν των πολιτικών, κοινωνικών και πανανθρώπινων αξιών.

Γιάννης Βαρούχας

Δείτε την εκδήλωση στο σύνολό της:

2 ΣΧΟΛΙΑ

    • Κυρία Μαρκάτου γεια σας.
      Μήπως εκ παραδρομής σχολιάσατε στο άρθρο της ομιλίας του Ηλία αυτό που αφορά στο άρθρο για το ΜΙΕΤ;
      Υποθέτουμε πως έτσι έχει γίνει και με χαρά να προσθέσουμε όλους όσους συνυπογράφουν.
      Αν έχετε κάποια επικαιροποιημένη λίστα ή κάποιο σύνδεσμο που να την περιέχει, παρακαλούμε πολύ όπως μας την αποστείλετε στο kefaloniastatus@gmail.com
      Ευχαριστούμε πολύ για το σχόλιό σας.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ