Η διαχρονική αντιλαϊκή διαχείριση των απορριμμάτων καλά κρατεί,από τη μια για να θησαυρίζουν λίγοι μονοπωλιακοί όμιλοικαι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο αντικείμενο, μέσω των περιβόητων Συμβάσεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)και από την άλλη να χαρατσώνεται ο λαός.
Αδιάψευστος μάρτυρας η κατάσταση που επικρατεί στα νησιά μας. Ζήσαμε, αλλαγές κυβερνήσεων, αλλαγές Δημοτικών και Περιφερειακών αρχών. Ακούσαμε, προεκλογικές υποσχέσεις και καταγγελίες. Παρουσιάστηκαν «σωτήρες» και «κακοί», «μεταρρυθμίσεις» και ενδοοικογενειακοί τσακωμοί. Η πραγματικότητα όμως είναι εδώ:
Τα περιβόητα «πρότυπα» εργοστάσια καρκινοβατούν, σταπλαίσια οξύτατων ανταγωνισμών των ομίλων για την «πίτα», ηκατάσταση στο Τεμπλόνι, στη Λευκίμμη, στο Σκοπό Ζακύνθου κ.α.παραμένειαπαράδεκτη. Η μεταφορά των απορριμμάτων στέρεψε τα ταμεία των Δήμων, στέρησε τους δημότες από έργα, έκρυψε το πρόβλημα κάτω από το χαλίκαι γέμισε τις τσέπες εργολάβων και ομίλων. Οι εργαζόμενοι σηκώνουν το βάρος μιας επικίνδυνης, ανθυγιεινής, εντατικοποιημένηςκαι χαμηλά αμειβόμενης εργασίας.
Ως Λαϊκή Συσπείρωσηδίνουμε ιδιαίτερο βάρος στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων, καθώς είναι στενά δεμένος με τους όρους διαβίωσης του λαού.
Από την άλληιδιαίτερο, βάρος δίνουν και οι επιχειρηματικοί όμιλοι ντόπιοι και ξένοισε συνεργασία με το πολιτικό τους προσωπικό, ως πεδίο επιχειρηματικής δράσης και υψηλής κερδοφορίας.
Με τις νομοθετικές παρεμβάσεις όλων των κυβερνήσεων, με την δημιουργία ή την κατάργηση φορέων,προωθείταιμε ταχείς ρυθμούς στη χώρα μας:
Η ιδιωτικοποίηση της αποκομιδής των απορριμμάτων και ηκαθολική (μέσω των ΣΔΙΤ) ιδιωτικοποίηση της επεξεργασίας καιτης υγειονομικής ταφής.
– Η επιλογή των μεθόδων επεξεργασίας των απορριμμάτων μεγνώμονα το ποσοστό κέρδους του κεφαλαίου, που οδηγεί σελύσεις επικίνδυνες για το περιβάλλον και την υγεία των λαϊκώνστρωμάτων.
– Η μετατόπιση του αυξημένου κόστους διαχείρισης στις πλάτες της λαϊκής οικογένειας με αύξηση τωνανταποδοτικών τελών αλλά και των νέων φορομπηχτικών μέτρων.
Η κατεύθυνση αυτή στηρίχθηκε με απόλυτη συνέπεια, από όλες τις Περιφερειακές και Δημοτικές αρχές(ΝΔ, ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ ) στα νησιά μας αλλά και στην υπόλοιπη χώρα,με κερδισμένους τους λίγους και χαμένους το λαό και τοπεριβάλλον.
Μια ενδεικτική καταγραφή στα τρία χρόνια τουΦΟΔΣΑ Ιονίων νήσων,, νομοθετικό κατασκεύασμα της κυβέρνησης της ΝΔ, για το μεγάλωμα της « πίτας» και την προώθηση των επιχειρηματικών σχεδιασμών, επιβεβαιώνει όλα τα παραπάνω και δείχνει τη συνέχεια της «μπίζνας» που λέγεται σκουπίδι.
Σε εταιρείες,για την λειτουργία των ΟΕΔΑ, την κατασκευή και λειτουργία εργοστασίων έχουν δοθεί ή πρόκειται να δοθούν 145.570.672,60 ΕΥΡΩ: (Π.Ε ΚΕΡΚΥΡΑΣ:87.802.600, Π.Ε. ΖΑΚΥΝΘΟΥ: 31.400.664,09, Π.Ε. ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ: 23.160.732,52, Π.Ε. ΛΕΥΚΑΔΑΣ: 3.206.676,13)
Οι ετήσιες εισφορές των δήμων στον ΦΟΔΣΑανέρχονται σε4.142.365,68ΕΥΡΩ
Οι οφειλές των δήμων στον ΦΟΔΣΑ ανέρχονται σε:2.573.787,44ΕΥΡΩ
Η περικοπή στους ΚΑΠ των Δήμων για τη μη πληρωμή του τέλους ταφής, ανέρχεταισε:3.928.981,82ΕΥΡΩ
Ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο; Κανένας Δήμαρχος ή Δημοτική Αρχήκαι κανένας Περιφερειάρχης ή Περιφερειακή Αρχή φυσικά, αφού κάνουν πολιτική με τις τσέπες του λαού, στις οποίες το «ψηφιοποιημένο, επιτελικό» κράτος εξαντλεί την ταχύτητά του.
Προβληματίζει επίσης, η ΜΥΣΤΙΚΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ(Αρ. Απόφ.: 102/30.10.2023)μεταξύ ΦΟΔΣΑ Ι.Ν. &τηςFRAPORTΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑΕΛΛΑΔΑΣ ΑΕ που αφορά στο Αεροδρόμιο Ζακύνθου όπως φαίνεται από τα παρακάτω:
«…ΣΤ). ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Ο ΦΟΔΣΑ συμφωνεί να κρατήσει την παρούσα σύμβαση και τα παραρτήματά της εμπιστευτικάκαι να την αποκαλύψει μόνον όπου αυτό είναι αναγκαίο για την εκπλήρωση νόμιμης υποχρέωσής του, θα ευθύνεται δε έναντι της FraportGreeceγια τις ζημίες που τυχόν θα προκληθούν από τη μη δικαιολογημένη εκ προθέσεως ή εξ αμελείας αποκάλυψη του περιεχόμενου της παρούσας σύμβασης σε οποιονδήποτε τρίτο…».
Όλα αυτά τα χρόνια δενέλειψαν οι γνωστές άσφαιρες αντιπαραθέσεις μεταξύ των δυνάμεων του ΣΥΡΙΖΑ της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ στην Τοπική Διοίκηση, ενίοτε και ανάμεσα σε ομογάλακτες πολιτικά δυνάμεις, στον 1ο και στον 2ο βαθμό, ’άλλοτεγια διαδικαστικά, άλλοτε για ζητήματα «διαφάνειας» και… ηθικής.
Παρά τους καυγάδες τουςόμως δεν κρύβεται ότι όλοι:
1. Δεσμεύονται απέναντι στις φιλομονοπωλιακές στρατηγικές της ΕΕ περί «κυκλικής οικονομίας», «πράσινου NewDeal», «πράσινης μετάβασης», κομμένες και ραμμένες ώστε να υπηρετούν την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων.
2. Στηρίζουν και υπηρετούν τα συμφέροντα του κεφαλαίου, την κερδοφορία του, με διάφορους τρόπους:
-Με τη συνεχιζόμενη ασυλία του κεφαλαίου να ρυπαίνει, μέσω διαδοχικών παρατάσεων προκειμένου να ολοκληρώσει τις εγκαταστάσεις διαχείρισης των αποβλήτων του, επικίνδυνων και μη.
-Με την επιλογή πανάκριβων τεχνολογιών επεξεργασίας, με επίκεντρο τις περιβόητες Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ τώραΜΑΑ – μονάδες ανακύκλωσης και ανάκτησης αποβλήτων) για το ρεύμα των σύμμεικτων αποβλήτων, με βασικό στόχο την τροφοδοσία των τσιμεντοβιομηχανιών με καύσιμο σκουπίδι(RDF/SRF), πλούσιου σε ανακυκλώσιμα υλικά,βάζοντας ταφόπετρα σε ένα σύστημα ορθολογικής ανακύκλωσης, με ήπιες τεχνολογίες.
3. Στήριξαν την εφαρμογή των περιβόητων «οικονομικών εργαλείων» αφαίμαξης του λεηλατημένου λαϊκού εισοδήματος. Με το ΠΕΣΔΑ 2016 να ενσωματώνει το «χαράτσι ταφής», το κεφαλικό σύστημα «πληρώνω όσο πετάω» και άλλους περιβαλλοντικούς φόρους, και με το νέο ΠΕΣΔΑ 2022 να ενεργοποιεί τα δύο πρώτα και να ενσωματώνει το χαράτσι της πλαστικής σακούλας.
Οι αναπροσαρμογές συνεχίζονταιοδηγώντας από το κακόστο χειρότερο:
Οι παραδοσιακοί ΚΔΑΥ παραδίνονται στους 4 – 5 μονοπωλιακούς κατασκευαστικούς ομίλους, που λυμαίνονται τον τομέα της επεξεργασίας και διάθεσης των αποβλήτων.
Η «πίτα» των ανακυκλώσιμων αποβλήτωνξαναμοιράζεταιμε αυτή των σύμμεικτων αποβλήτων, να αυγατίζει με την παραπέρα αφαίμαξη του λεηλατημένου λαϊκού εισοδήματος χάρη στις νέες ΜΑΑ και τη δήθεν «αναβάθμιση» των ΜΕΑ.
Η κυβέρνησηανοίγει το δρόμο για την αυτόνομη καύση και των σύμμεικτων αποβλήτων σε εργοστάσια καύσης (ΠΕΣΔΑ 2023).
Θέση μας είναι ότι η διαχείριση των απορριμμάτων θα πρέπει να γίνεται με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες, με σεβασμό στο περιβάλλον, στην υγεία του λαού, στους φυσικούς πόρους, στο λαϊκό εισόδημα.
Με ολοκληρωμένο επιστημονικό σχεδιασμό, πανελλαδικό και κατά περιφέρεια, με ένα μείγμα μεθόδων και τεχνικών στην επεξεργασία των απορριμμάτων με επίκεντρο την ουσιαστική ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή ανακυκλώσιμων υλικών και βιοαποβλήτων. Απορρίπτουμε τις μονάδες καύσης καθώς και επεξεργασίας σύμμεικτων αποβλήτων (ΜΕΑ, ΜΑΑ), που στο όνομα της ανακύκλωσης αποτελούν ταφόπετρά της. Ο σχεδιασμός και η χωροθέτηση των απαιτούμενων υποδομών για τη διαχείριση αποβλήτων να γίνεται με κριτήριο την προστασία της υγείας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων και την προστασία του περιβάλλοντος,με σύγχρονες υποδομές και αξιοποίηση του επιστημονικού δυναμικού που υπάρχει στη χώρα.