Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
19 C
Argostoli

kefaloniastatus@gmail.com

Εφημερεύοντα Φαρμακεία

spot_img

ΜΕΝΟΥ / ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Η φρίκη, η απέχθεια και η ώρα της οργής | Δημήτρης Ραυτόπουλος

Πολλά είναι τα αδιανόητα που συμβαίνουν καθημερινά στο Ελλαδιστάν, τη χώρα της φαιδράς πορτοκαλαίας. Προσπαθείς να τα αντιμετωπίσεις με ψυχραιμία, να τα διυλίσεις, να τα αναλύσεις να καταλήξεις νηφάλια σε ένα, όσο το δυνατόν ερμηνευτικά πιο αντικειμενικό συμπέρασμα. Η κριτική, διαλεκτική σκέψη επιβάλλει κάθε φορά που συγκεντρώνεσαι να σκεφτείς να κατεβάζεις το διακόπτη των συναισθημάτων. Όμως εδώ δε γίνεται. Αυτό ξεπερνάει κάθε λογική αντιμετώπιση. Αυτό καίει κάθε ψυχική και πνευματική αντίσταση: γυναικοκτονίες.

Πως γίνεσαι κοινωνικό τέρας; Ποιο είναι εκείνο το πάθος που συνθλίβει ελαφρά την καρδία κάθε θετικό συναίσθημα, κάθε λογική; Πόσο διογκωμένος και υπερτροφικός πρέπει να είναι αυτός ο άθλιος, σιχαμερός εγωισμός; Τι είναι αυτό που οπλίζει αυτά τα ανόσια χέρια; Από πού πηγάζουν οι δυνάμεις που ωθούν σε αυτές τις ειδεχθείς, αδιανόητες πράξεις; Κάπου, τέλος πάντων, πρέπει να έχουν τις ρίζες τους. Είναι που ο άνθρωπος δεν είναι παρά ένα ζώο που κυριαρχείται από θηριώδη ένστικτα επιβολής και βίας, πράγμα που άλλωστε φαίνεται σε πολλές εκφάνσεις της συμπεριφοράς του; Αυτό, θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί εύλογα, το επιβεβαιώνει περίτρανα η Ιστορία η οποία στην συντριπτική της έκταση δεν είναι παρά μια μελέτη θανάτου.

Όλα αυτά όμως είναι υποθέσεις ή απλές διαπιστώσεις και γενικεύσεις. Κάτι διαφεύγει της προσοχής και της ερμηνείας των ειδικών. Κάτι που δεν μπορεί να εξειδικευτεί στα πλαίσια μόνο της ψυχοπαθολογίας. Δεν πρόκειται για φαινόμενο το οποίο μπορεί να αντιμετωπιστεί σε ατομικό, προσωπικό επίπεδο. Υπάρχει μια κοινή συνισταμένη σε αυτήν την εγκληματικότητα. Είναι η ανημπόρια του αδύναμου. Το θύμα είναι ευάλωτο στη βία και ο θύτης γνωρίζει εκ των προτέρων το αποτέλεσμα. Δεν μπορεί να υπερασπιστεί δυναμικά τον εαυτό του. Αν όμως δεν είναι απλά θέμα ψυχολογίας, μήπως είναι θέμα που έχει κοινωνικές καταβολές; Μήπως ηθικός αυτουργός είναι μια κοινωνία που έχει διαπαιδαγωγηθεί με συγκεκριμένους τρόπους συμπεριφοράς; Και εν τέλει μήπως αυτό αποτελεί χαρακτηριστικό σημάδι μιας καλά καμουφλαρισμένης κοινωνικής νοοτροπίας που έχει επιβληθεί, στην κυριολεξία, από παραδόσεις, προκαταλήψεις κ.α; Μιας κοινωνικής νοοτροπίας που αποστρέφεται τη γνώση και την επιστήμη; Μιας κοινωνίας που αρνείται πεισματικά να σκεφτεί επειδή βολεύεται στο κατεστημένο;

Η ελληνική κοινωνία είναι μια βαθιά υποκριτική κοινωνία. Βαυκαλίζεται ότι υπηρετεί την πρόοδο, τον εκσυγχρονισμό και αντιπαλεύει τον συντηρητισμό. Πλέκει διθυράμβους για τη δημοκρατία, την ελευθερία, τη δικαιοσύνη ενώ παράλληλα ταλανίζεται από την ξενομανία, τον μιμητισμό και ταυτόχρονα, σχήμα οξύμωρο στο άκρον άωτο, κατατρύχεται από προγονοπληξία. Με αυτά έχει διαπαιδαγωγηθεί ο νεοέλληνας και μέσα σε όλα αυτά η γυναίκα διαδραματίζει έναν ρόλο που δεν μαρτυρείται αλλά φαίνεται στην πράξη. Ο ρόλος που της παραχωρείται, ευγενικά εννοείται, μέσα στο υποκριτικό παραλήρημα της παρηκμασμένης ελληνικής, είναι μιας μηχανής παραγωγής τέκνων – αρσενικών αν γίνεται, παρακαλώ – και, βεβαίως, μιας σεξιστικής μηχανής. Όπως στις πολιτισμένες κοινωνίες της Ανατολής, Ιράν, Σαουδική Αρβία κ.ο.κ. Άλλωστε, η ελληνική κοινωνία βιώνει μια σχιζοειδή κατάσταση: θέλει να είναι δύση αλλά έχει μέσα της απίστευτες δόσεις Ανατολής.

Και λοιπόν; Τίποτα. Όλα θα συνεχίσουν ώς έχουν. Ποτέ δεν θα καταλάβει ο Έλληνας γιατί ο Σοφοκλής απέναντι στην άδικη εξουσία έβαλε μια γυναίκα: την αξεπέραστη Αντιγόνη. Ποτέ δεν θα καταλάβει γιατί ο Παπαδιαμάντης έγραψε τη Φόνισσα. Γιατί η Ειρήνη, στο η τιμή και το χρήμα του Θεοτόκη έδωσε τα παπούτσια στο χέρι του Αντρέα. Η ελληνική κοινωνία θα πορευτεί με την Ελένη του λάιφ στάιλ, το είδωλο – μόρφωμα μιας κοινωνίας σε πολιτισμική σήψη. Θα πορευτεί έτσι, όπως πικραμένος είπε ο Σεφέρης: “Για ένα πουκάμισο αδειανό για μια Ελένη”.

*Ζω σε μια γυναικοκρατούμενη οικογένεια και αυτό, πιστέψτε με, δεν είναι μόνο τύχη, είναι ευτυχία!

Δημήτρης Ραυτόπουλος
Εκπαιδευτικός

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ