Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2022
16 C
Argostoli

kefaloniastatus@gmail.com

Εφημερεύοντα Φαρμακεία

spot_img

ΜΕΝΟΥ / ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Ιδιωτική Εκπαίδευση : Ναι μεν αλλά… Της Ειρήνης Φωκά

Γράφει η Ειρήνη Φωκά

Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν την άποψη των αρθρογράφων τους και όχι κατά ανάγκη του kefaloniastatus.gr

Με αφορμή τον πρόσφατο νόμο για την ιδιωτική εκπαίδευση θα ήθελα να εκφράσω τις απόψεις μου για την εκπαιδευτική συγκυρία που βρισκόμαστε :

Το ιδιωτικό σχολείο είναι μία “επιχείρησις με τεράστια έξοδα”, όπως έλεγε και ο αείμνηστος Τσαγανέας στο ρόλο του γυμνασιάρχη στην παλιά ελληνική ταινία ”Το ξύλο βγήκε απ’ τον Παράδεισο”. (Όλοι την έχουμε δει αμέτρητες φορές και το έχουμε εμπεδώσει).  

Πώς θα γινόταν στη σημερινή εποχή του πλήρη ανταγωνισμού και της ελαστικής εργασίας να μείνει απ’ έξω απ’ τον οικονομικό σχεδιασμό με αυτές τις προτεραιότητες;

Δεν καταλαβαίνω γιατί μας εκπλήσει το γεγονός ότι όλες οι  επιχειρήσεις προσπαθούν να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους, χρησιμοποιώντας τους εργαζόμενους ως αναλώσιμους! Τι κι αν είναι εκπαιδευτικοί; Σημασία έχει να πάει καλά η “επιχείρησις”, να κερδοφορεί. Αυτό δεν είναι φιλελεύθερη οικονομία; Αυτό δεν επέλεξε ο ελληνικός λαός για το μέλλον του;

Τα ιδιωτικά σχολεία στην Αθήνα δεν είναι όλα ίδια, αλλά επιτελούν παρόμοιο έργο. Υπάρχουν τα 2-3 σχολεία της ελίτ και άλλες ομάδες – κατηγορίες σχολείων ανάλογα με τις εγκαταστάσεις που διαθέτουν, την ιστορική πορεία τους, τις επιμέρους δραστηριότητες που προσφέρουν. Το νέο νομοσχέδιο αναφέρει ομίλους για απογευματινές δραστηριότητες, μα νομίζω αυτές υπήρχαν πάντα στα ιδιωτικά σχολεία.(Η καινοτομία θα ήταν να τα βάλουν στα δημόσια σχολεία, έστω και με χρέωση των γονέων, αφού έτσι κι αλλιώς τα πληρώνουν στα απογευματινά μαθήματα, αλλά με ποιες σχολικές υποδομές;)

Αλλά ας έρθουμε στο δια ταύτα γιατί ούτε οι γονείς, ούτε οι εκπαιδευτικοί είναι άμοιροι ευθυνών.

Όταν λέει στο νέο νόμο ότι θα κάνουν συμβάσεις αορίστου χρόνου, δηλαδή ελαστική εργασία, θα μπορεί ο κάθε ιδιοκτήτης ιδιωτικού σχολείου να απολύει και να προσλαμβάνει όσους εκπαιδευτικούς θέλει; Πρακτικά όχι. Γιατί υπάρχει ο σύνδεσμος των μαθητών/τριών με τον/την εκπαιδευτικό, τον οποίο οφείλει να σέβεται. Το ίδιο και οι γονείς. Θα τους άρεσε τα παιδιά τους να φοιτούν σ’ ένα σχολείο που αλλάζουν συχνά οι εκπαιδευτικοί; Όπως και να το κάνουμε υπάρχει μια δυσχέρεια σε αυτό, εκθέτει την διοίκηση του σχολείου και δεν είναι συμβατή με την ομαλότητα της σχολικής ζωής. Πόσο μάλλον σ’ ένα ιδιωτικό σχολείο που εκτός από το καθημερινό μάθημα υπάρχουν και διάφορα πρότζεκτ σε εξέλιξη.

Σχετικά με το ωράριο εργασίας του εκπαιδευτικού γιατί να παίρνουμε σα δεδομένο ότι ο/η εκπαιδευτικός είναι ένα άβουλο πλάσμα που θα δεχθεί να πληρώνεται για 24 ώρες και να δουλεύει για 50. Υπάρχουν κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα και καλά θα κάνει ο καθένας και η καθεμιά να τα διεκδικήσει, αντί να πίνει καφέ στην πλατεία και να καταριέται την τύχη του. Αν οι εργοδότες αυθαιρετούν είναι γιατί βρίσκουν και τα κάνουν. (Αλήθεια, από τους εποχικούς εργαζόμενους στον τουρισμό, πόσοι έχουν λάβει τα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα που δικαιούνται από τις επιχειρήσεις που εργάζονται τα καλοκαίρια; Αν όχι είναι και αυτοί συνυπεύθυνοι που δε διεκδικούν τα δικαιώματά τους.)

Ας υψώσουν επιτέλους και οι εργαζόμενοι την φωνή τους εκεί που πρέπει!

Επανέρχομαι στους εκπαιδευτικούς των ιδιωτικών σχολείων οι οποίοι έχουν την τύχη ή επέλεξαν να εργάζονται σε “σχολεία – σαλόνια”. Έχουν τις καλύτερες συνθήκες καθαριότητας, υποδομών, συμβατικού και τεχνολογικού εξοπλισμού ό,τι επιθυμεί κάθε εκπαιδευτικός για να κάνει τη δουλειά του. Κυρίως έχουν επιμόρφωση σχετικά με το παιδαγωγικό τους έργο και τα επιμέρους πρότζεκτ του σχολείου ή τα δίκτυα που έχει ενταχθεί με σκοπό να ανταποκριθούν πληρέστερα στο έργο τους. Πολύ συχνά καινοτομούν, εισάγοντας νέες διδακτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις σε διάφορα επίπεδα. Πηγαίνουν τακτικά σε σεμινάρια και εκπαιδεύονται σε ό,τι είναι απαραίτητο ώστε να προσαρμοστούν και να υπηρετούν την σχολική κουλτούρα. Η οποία κουλτούρα είναι ανάλογη με το προφίλ της “επιχείρησης” βεβαίως, βεβαίως.

Κάτι άλλο πολύ σημαντικό είναι ότι το μαθητικό δυναμικό που έχουν στην διάθεσή τους έχει πολλές έως πάρα πολλές προηγούμενες μαθησιακές εμπειρίες μη τυπικής μάθησης, λόγω ταξιδιών, κοινωνικής ζωής, πολυγλωσσίας, ανώτερου μορφωτικού επιπέδου γονέων και άλλα. Στις μικρότερες ηλικίες μαθητών/τριών η “ευνοϊκή” αφετηρία εμπειριών ζωής είναι σημαντικός παράγοντας  για την προσαρμογή στην μαθησιακή διαδικασία του σχολείου.

Το εργασιακό περιβάλλον λοιπόν του/της εκπαιδευτικού στο ιδιωτικό σχολείο δεν έχει καμία σχέση τόσο σε υποδομές όσο και σε άυλα αγαθά και έμψυχο δυναμικό με αυτό στο δημόσιο σχολείο. Επιπλέον ο/η εκπαιδευτικός εργάζεται στα μεγάλα αστικά κέντρα, χωρίς να απομακρύνεται από την οικογένειά του/της , όπως οι εκπαιδευτικοί του δημοσίου που αναγκάζονται να υπηρετούν στις γωνιές της Ελλάδας.

Στον αντίποδα δέχονται τη “στενή επιτήρηση” και αξιολόγηση της διοίκησης. Κι αυτό πάλι δεν είναι απαραίτητα κακό γιατί αν αυτός που ηγείται γνωρίζει από σχολική ηγεσία και διοίκηση τα πράγματα για τον/την εκπαιδευτικό είναι πολύ ευοίωνα, γιατί μπορεί να συμβάλλει στην επαγγελματική του ανάπτυξη. Αν δεν γνωρίζει, τότε μάλλον πρέπει να … πάρει τα μαθήματά του!

Έτσι γίνεται σε όλα τα σχολεία του κόσμου, ιδιωτικά και δημόσια! Ο/η εκπαιδευτικός προσαρμόζεται στην υπάρχουσα σχολική κουλτούρα, μερικές φορές μπορεί και να την αλλάξει σε κάποιο βαθμό. Από κει θα προκύψει ένα νέο σχολικό κλίμα και έτσι θα λειτουργήσει ο Σύλλογος διδασκόντων. Αν δεν μπορέσει να προσαρμοστεί, έχει την επιλογή να εργαστεί σε άλλο σχολείο που μπορεί να του ταιριάζει καλύτερα και ν’ αποδίδει περισσότερο. Σε κάθε περίπτωση ο/η εκπαιδευτικός έχει τον έλεγχο.

Ας σταθμίσει τα υπέρ και τα κατά της συγκεκριμένης θέσης που του προσφέρεται και ας αποφασίσει γιατί οι γενικεύσεις δεν είναι αρκετά βοηθητικές.

Και οι γονείς να προσέχουν για ποιες υπηρεσίες ακριβώς πληρώνουν στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια γιατί τώρα με τις αναγνωρίσεις των “πτυχίων κάθε λογής”, θα δούμε “εξαίρετους” επιστήμονες, “που θα έχουν πάρει το πτυχίο με έναν τενεκέ λάδι”, που έλεγε και κάποιος παλιότερος.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

error: Το περιεχόμενο προστατεύεται